Ортега-и-Гасет
Естетически есета
Книгата „Естетически есета” е съставена от Исак Паси през 1984г., в нея са избрани само двайсет, сравнително кратки есета, от публицистичното творчество на испанския философ Хосе Ортега-и-Гасет. Съставителят на книгата е представил онези есета, които са му се сторили най-скандални, провокативни и различни, есетата- показващи възгледите на Ортега за красотата, за изкуството и най-вече за мястото на изкуството в цялостния социален живот. И макар ,написани преди близо 100 години, естетическите есета на Орега-иГасет звучат ужасно актуално и в наши дни, именно заради това се спрях на тази книга.А конкретната глава „Дехуманизация на изкуството” избрах, защото уникалния начин по който е представено изкуството там ,ме кара да потръпвам, да се замислям и само да се възхищавам на гениалността на автора.
Главната идея на Ортега е да убеди своите читатели, че в изкуството не би трябвало да има човешка намеса. Всякакъв вид чувства са забранени, за Ортега изкуството трябва да е „ярка светлина” и „озарение за интелекта” , а не някоя сладникава мелодрама. Авторът се изказва доста смело, като нарича цялата музика от Бетховен до Вагнер- мелодрама. Хосе Ортега отрича музиката на Вагнер, защото чрез нея ,композиторът е изразил лични чувства, а както вече споменах при истинското изкуство, всичко човешко е забранено! Според Ортега, Вагнер е вплел в „Тристан и Изолда” своето прелюбодействие с Матилде В., като така ,по нечестен начин ,се е възползвал от благородната слабост на човека да се оставя да бъде заразен от радостите и мъките на ближния си. Друго определенение ,което авторът използва за музиката на Вагнер е, че ”...композиторът е изграждал големи постройки от звуци върху собствената си автобиография...” За да потвърди тови си изказване,Ортега се опира на цитат на Ницше, който гласи: „В музиката, страстите се наслаждават на самите себе си!” Или казано от Ортега: „Единственият начин да се предизвика естетическо удоволствие е бил заразяването.” За съжаление обаче, това заразяване не е от духовно естество, а е чисто и просто механична реакция на човека, подобна на настръхването. Естетически погледнати плачът и смехът са измама, според автора красотата поражда само усмивка или меланхолия и по-добре е ако не присъстват. В подкрепа на написаното Ортега отново си послужва с цитат на известен философ от миналото, помощникът този път е Маларме, който казва „ Съвършенството винаги и излъчва студенина.”
Ортега-и-Гасет е убеден че изкуството не трябва да бъде за масата, а тъкмо обратното, според автора изкуството трябва да е елитарно, да го разбира само най-духовно извисената част от обществото. За него всяко нещо което се стреми да бъде духовно, а не меланхолично, трябва да притежава характер на осъзнато разумно и мотивирано. За пример тук е посочена неоправданата и шумна веселост на пияния. Това е неразумна и сляпа наслада, за разлика от осъзнатото задоволство на спечелилия на лотария. Късметлията се радва на нещо определено, неговата радост е зряща и черпи живот от своята мотивация. Чрез тези расъждения авторът се опитва да докаже, че красотата на музиката няма нищо общо с романтичната разнеженост.Че вместо човек да се наслаждава на художествения обект,той се наслаждава на самия себе си, творбата е само причината, алкохолът на неговото удоволствие. С тези си смели разсъждения авторът обяснява, че за да се види едно изкуство е необходимо разтояние.
Ортега напълно подкрепя съвремения човек и това ,че при него се надига отвръщение към човешкото в изкуството. Тук тезите които защитава автора са много смели и интересни. Той дори с и задава въпроса „Дали е отвръщение към човешкото, към действителността, към живота, или е по-скоро тъкмо обратното: преклонение пред живота и погнуса, предизвикана от това, че го виждаме смесен с изкуството, с нещо толкова второстепенно, каквото е изкуството?’ Объркващо е, нали? Как можем да наричаме изкуството второстепенна функция, божественото изкуство,слава за цивилизацията....
След многобройните критики отправени към изкуството ,естествено идва ред и на тези, на които Хосе Ортега-и-Гасет се възхищава, първия споменат е Дебюси. Той се харесва на автора, защото е успял да изтръгне от музиката личните чувства. И въпреки че още при Вагнер, човешкият глас престава да бъде протагосист и е заместен от оркестъра, това не е достатъчно. Лигавата и мелодраматична музика на Вагнер не може и да се сравнява с гениалната, сложна и завладяваща музика на Дебюси. Вече без да се опияняваме или да плачем, можем да слушаме музиката спокойно.
Лично аз аъм закърмена с класичеака музика, моята покойна баба- Славка Славова, винаги купуваше абонамент за зала „България” , за кончертите на българскта филхармония. Още тогава, като съвсем малка успявах да открия разликата между сълзливата и мелодраматична музика на Моцарт и уникалното звучене на Малер. Винаги музиката на Малер ми е въздействала по по-осбен начин, усещах ясното послание на музиката, нейната организираност и дълбочина. И както казва Ортега това е новата епоха в музикалното изкуство.Тези негови твърдения звучат толкова актуално и днес, нима ужасната чалга превзела с гръм и трясък страната ни не е музика подчинена само и единствено на най-нисшите чувства на човек, на страстите и емоциите ,и разбира се алкохола. Младите хора в България са се оставили да бъдат манипулирани с тази , пошла и арогантна субкултура, сякаш от десетилетия, ние българите не сме сътворили нищо стойностно, или дори да сме, всичко такова потъва в невидение, защото просто няма кой да го оцени.И това е тъжно. Лично аз съм фен на хаус течението, защото в тази музика се усеща разитие, някой не могат да я разберат, например баба ми, която е пианистка,тя чува от хауса само тропане и бумтене и винаги ме моли да го намаля, но за мен тази музика е изключително интересна и провокативна, в нея откривам послание, някои диджеи дори миксират класическа музика с много цигулки, пиано и саксофони. Естествено не мога да нерека тази музика изкуство, но със сигурност е най-креативната и стойностна, която може да се чуе в днешното време, поне според мен. Но да се върнем към дехуманизация на изкуството и Ортега-и-Гасет.
Този път авторът задълбочава разсъжденията си, като обяснява,че винаги когато изкуството има общо с реалноста, то просто не става.Тук Ортега се пехвърля от музиката към поезията. За пример той дава Маларме, като основоположник на освободената от чувства поезия. Той сравнява творчеството му с полет. Друг автор цитиран от Ортега е Бодлер, за него казва ,че е успял да образува, около човешкото ядро, една блестяща фотосфера, съставена от най-фина материя. И въпреки да одобрява поезията му, Ортега отново критикува. „Но това сияние се е появявало съвсем случайно. Поетът винаги е искал да бъде човек.” Според испанския философ целта на поета трябва да бъде, да създаде един въображем континент, различен от реалното.Тоест: Живота е едно ,а поезията нещо съвсем друго. За пример , отново, дава гениалния Маларме, който е успял да заличи всякакъв отзвук на живота и е поднесъл неземни образи, пораждащи неземна наслада. Поезията трябва да разгръща въображението ти, всичко да е недоисказано, за да имаш повод да се замислиш и да донапишеш прочетеното. Ако в пезията на Маларме има „жена”, тя е „никоя жена”, ако удари някакъв час, „този час не е одбелязан на циферблата”. Така поетът ни освобождава от човешката ни обвивка.
През цялото време, авторът подкрепя младото изкуство, което се развива с шеметна бързина, той одобрява произведенията , при които източник е есетическата чувствителност. И е убеден, че въпреки многобройните направления, на които се е разбило модерното искуство, качествените школи успяват да се обединят, именно благодарение на тази нова естетическа чувствителност. За да докажа твърдението си, Ортега цитира Аристотел: „Още старият Аристотел отбелязва, че различните неща се различават по това, по което си приличат, тоест по общото в тях.” Още в началото на есето става ясно, че за да сравним една картина от 1860, с друга от нашето съвремие, е необходимо само да съпоствим предметите изобразени в двете картини. Веднага забелязваме, че художникът от 1860 се е старал да изобрази предметите максимално реални, докато при модерното изкуство, ни е трудно да разграничим , добре познатите ни -от ежедневието-предмети. Хосе Ортега-и-Гасет е краен във всяко свое изказване, той се възхищава на модерните творци, защото са си поставили дръзката цел да обезобразят действителността и да унищожат човешкия й облик. Тоест да я дехуманизират. Художникът от 1860 е твърде буквален и скучен, с неговата картина бихме могли да живеем, докато с нещата изобразени в модерната картина, е невъзможно да се живее. Там липсват мостовете и корабите, които биха ни пренесли в нашия привичен свят. Целта на съвремения художник е да накара човека, който съзерцава творбата му , да се опита да намери нова форма на контакт,съвсем различна от обичайната връзка с нещата. Налага се да измисляме и изобретяваме непознати действия, съответстващи на тези необичайни фигури. Така се пренасяме в един нов свят, лишен от чувства и страсти, този нов свят идва на мястото на естественият и поражда у човека на изкуството, когото носим в себе си, вторични чувства, които автора нарича: истинска есетическа наслада. Ортега се застрахова от чужди мнения, че лесно бихме могли да постигнем такъв резултат, ако пренебрегнем изцяло тези човешки форми, кото предварително пояснява, че това е неусъществимо. Защото изкуството, което той поставя на пиедестал ,е нечовешко не само защото не съдържа човешки неща, но и поради това, че то е акт на дехуманизация. Новото изкуство , както неколкократно споменах, има за цел да унищожи човешкия облик, но не трябва да се рисува нещо съвършено различно от човек. Както при поезията и тук всичко трябва да е недоизказано: ако има човек, той трябва най-малко да прилича на човек, ако има къща, тя трябва само да наподобява къща. Това вече е триумф над човешкото, това е една очевидна победа, която показва сразената жерва. Затова, за да се създаде нещо, което да не е копие на естесвеното, но въпреки това да притежава някаква реалност, се иска най-висша дарба. По-нататък авторът обобщава, че животът е жалък, ако в него не напира могъщо желание да рзшири границите си.
Някакси много ми допада теорията на Орега-и-Гасет, за мен изкуството трябва да бъде точно такова, каквото го описва авторът. Изкуството трябва да е на границата между човешкото и извънземното. То тябва да е елитарно и да не може да се оцени от всеки средностатистически гражданин. Само хората на изкуството , тези с усет към естетиката и унаикалността да могат да го разберат. Духовно извисен човек е този, който позволява на душата си да лети и да се храни с уникалните произведения на изкуството предоставени ни от истинските творци, от гениите, които създавайки своето изкуство, за миг са забравили , че са хора.
Главната идея на Ортега е да убеди своите читатели, че в изкуството не би трябвало да има човешка намеса. Всякакъв вид чувства са забранени, за Ортега изкуството трябва да е „ярка светлина” и „озарение за интелекта” , а не някоя сладникава мелодрама. Авторът се изказва доста смело, като нарича цялата музика от Бетховен до Вагнер- мелодрама. Хосе Ортега отрича музиката на Вагнер, защото чрез нея ,композиторът е изразил лични чувства, а както вече споменах при истинското изкуство, всичко човешко е забранено! Според Ортега, Вагнер е вплел в „Тристан и Изолда” своето прелюбодействие с Матилде В., като така ,по нечестен начин ,се е възползвал от благородната слабост на човека да се оставя да бъде заразен от радостите и мъките на ближния си. Друго определенение ,което авторът използва за музиката на Вагнер е, че ”...композиторът е изграждал големи постройки от звуци върху собствената си автобиография...” За да потвърди тови си изказване,Ортега се опира на цитат на Ницше, който гласи: „В музиката, страстите се наслаждават на самите себе си!” Или казано от Ортега: „Единственият начин да се предизвика естетическо удоволствие е бил заразяването.” За съжаление обаче, това заразяване не е от духовно естество, а е чисто и просто механична реакция на човека, подобна на настръхването. Естетически погледнати плачът и смехът са измама, според автора красотата поражда само усмивка или меланхолия и по-добре е ако не присъстват. В подкрепа на написаното Ортега отново си послужва с цитат на известен философ от миналото, помощникът този път е Маларме, който казва „ Съвършенството винаги и излъчва студенина.”
Ортега-и-Гасет е убеден че изкуството не трябва да бъде за масата, а тъкмо обратното, според автора изкуството трябва да е елитарно, да го разбира само най-духовно извисената част от обществото. За него всяко нещо което се стреми да бъде духовно, а не меланхолично, трябва да притежава характер на осъзнато разумно и мотивирано. За пример тук е посочена неоправданата и шумна веселост на пияния. Това е неразумна и сляпа наслада, за разлика от осъзнатото задоволство на спечелилия на лотария. Късметлията се радва на нещо определено, неговата радост е зряща и черпи живот от своята мотивация. Чрез тези расъждения авторът се опитва да докаже, че красотата на музиката няма нищо общо с романтичната разнеженост.Че вместо човек да се наслаждава на художествения обект,той се наслаждава на самия себе си, творбата е само причината, алкохолът на неговото удоволствие. С тези си смели разсъждения авторът обяснява, че за да се види едно изкуство е необходимо разтояние.
Ортега напълно подкрепя съвремения човек и това ,че при него се надига отвръщение към човешкото в изкуството. Тук тезите които защитава автора са много смели и интересни. Той дори с и задава въпроса „Дали е отвръщение към човешкото, към действителността, към живота, или е по-скоро тъкмо обратното: преклонение пред живота и погнуса, предизвикана от това, че го виждаме смесен с изкуството, с нещо толкова второстепенно, каквото е изкуството?’ Объркващо е, нали? Как можем да наричаме изкуството второстепенна функция, божественото изкуство,слава за цивилизацията....
След многобройните критики отправени към изкуството ,естествено идва ред и на тези, на които Хосе Ортега-и-Гасет се възхищава, първия споменат е Дебюси. Той се харесва на автора, защото е успял да изтръгне от музиката личните чувства. И въпреки че още при Вагнер, човешкият глас престава да бъде протагосист и е заместен от оркестъра, това не е достатъчно. Лигавата и мелодраматична музика на Вагнер не може и да се сравнява с гениалната, сложна и завладяваща музика на Дебюси. Вече без да се опияняваме или да плачем, можем да слушаме музиката спокойно.
Лично аз аъм закърмена с класичеака музика, моята покойна баба- Славка Славова, винаги купуваше абонамент за зала „България” , за кончертите на българскта филхармония. Още тогава, като съвсем малка успявах да открия разликата между сълзливата и мелодраматична музика на Моцарт и уникалното звучене на Малер. Винаги музиката на Малер ми е въздействала по по-осбен начин, усещах ясното послание на музиката, нейната организираност и дълбочина. И както казва Ортега това е новата епоха в музикалното изкуство.Тези негови твърдения звучат толкова актуално и днес, нима ужасната чалга превзела с гръм и трясък страната ни не е музика подчинена само и единствено на най-нисшите чувства на човек, на страстите и емоциите ,и разбира се алкохола. Младите хора в България са се оставили да бъдат манипулирани с тази , пошла и арогантна субкултура, сякаш от десетилетия, ние българите не сме сътворили нищо стойностно, или дори да сме, всичко такова потъва в невидение, защото просто няма кой да го оцени.И това е тъжно. Лично аз съм фен на хаус течението, защото в тази музика се усеща разитие, някой не могат да я разберат, например баба ми, която е пианистка,тя чува от хауса само тропане и бумтене и винаги ме моли да го намаля, но за мен тази музика е изключително интересна и провокативна, в нея откривам послание, някои диджеи дори миксират класическа музика с много цигулки, пиано и саксофони. Естествено не мога да нерека тази музика изкуство, но със сигурност е най-креативната и стойностна, която може да се чуе в днешното време, поне според мен. Но да се върнем към дехуманизация на изкуството и Ортега-и-Гасет.
Този път авторът задълбочава разсъжденията си, като обяснява,че винаги когато изкуството има общо с реалноста, то просто не става.Тук Ортега се пехвърля от музиката към поезията. За пример той дава Маларме, като основоположник на освободената от чувства поезия. Той сравнява творчеството му с полет. Друг автор цитиран от Ортега е Бодлер, за него казва ,че е успял да образува, около човешкото ядро, една блестяща фотосфера, съставена от най-фина материя. И въпреки да одобрява поезията му, Ортега отново критикува. „Но това сияние се е появявало съвсем случайно. Поетът винаги е искал да бъде човек.” Според испанския философ целта на поета трябва да бъде, да създаде един въображем континент, различен от реалното.Тоест: Живота е едно ,а поезията нещо съвсем друго. За пример , отново, дава гениалния Маларме, който е успял да заличи всякакъв отзвук на живота и е поднесъл неземни образи, пораждащи неземна наслада. Поезията трябва да разгръща въображението ти, всичко да е недоисказано, за да имаш повод да се замислиш и да донапишеш прочетеното. Ако в пезията на Маларме има „жена”, тя е „никоя жена”, ако удари някакъв час, „този час не е одбелязан на циферблата”. Така поетът ни освобождава от човешката ни обвивка.
През цялото време, авторът подкрепя младото изкуство, което се развива с шеметна бързина, той одобрява произведенията , при които източник е есетическата чувствителност. И е убеден, че въпреки многобройните направления, на които се е разбило модерното искуство, качествените школи успяват да се обединят, именно благодарение на тази нова естетическа чувствителност. За да докажа твърдението си, Ортега цитира Аристотел: „Още старият Аристотел отбелязва, че различните неща се различават по това, по което си приличат, тоест по общото в тях.” Още в началото на есето става ясно, че за да сравним една картина от 1860, с друга от нашето съвремие, е необходимо само да съпоствим предметите изобразени в двете картини. Веднага забелязваме, че художникът от 1860 се е старал да изобрази предметите максимално реални, докато при модерното изкуство, ни е трудно да разграничим , добре познатите ни -от ежедневието-предмети. Хосе Ортега-и-Гасет е краен във всяко свое изказване, той се възхищава на модерните творци, защото са си поставили дръзката цел да обезобразят действителността и да унищожат човешкия й облик. Тоест да я дехуманизират. Художникът от 1860 е твърде буквален и скучен, с неговата картина бихме могли да живеем, докато с нещата изобразени в модерната картина, е невъзможно да се живее. Там липсват мостовете и корабите, които биха ни пренесли в нашия привичен свят. Целта на съвремения художник е да накара човека, който съзерцава творбата му , да се опита да намери нова форма на контакт,съвсем различна от обичайната връзка с нещата. Налага се да измисляме и изобретяваме непознати действия, съответстващи на тези необичайни фигури. Така се пренасяме в един нов свят, лишен от чувства и страсти, този нов свят идва на мястото на естественият и поражда у човека на изкуството, когото носим в себе си, вторични чувства, които автора нарича: истинска есетическа наслада. Ортега се застрахова от чужди мнения, че лесно бихме могли да постигнем такъв резултат, ако пренебрегнем изцяло тези човешки форми, кото предварително пояснява, че това е неусъществимо. Защото изкуството, което той поставя на пиедестал ,е нечовешко не само защото не съдържа човешки неща, но и поради това, че то е акт на дехуманизация. Новото изкуство , както неколкократно споменах, има за цел да унищожи човешкия облик, но не трябва да се рисува нещо съвършено различно от човек. Както при поезията и тук всичко трябва да е недоизказано: ако има човек, той трябва най-малко да прилича на човек, ако има къща, тя трябва само да наподобява къща. Това вече е триумф над човешкото, това е една очевидна победа, която показва сразената жерва. Затова, за да се създаде нещо, което да не е копие на естесвеното, но въпреки това да притежава някаква реалност, се иска най-висша дарба. По-нататък авторът обобщава, че животът е жалък, ако в него не напира могъщо желание да рзшири границите си.
Някакси много ми допада теорията на Орега-и-Гасет, за мен изкуството трябва да бъде точно такова, каквото го описва авторът. Изкуството трябва да е на границата между човешкото и извънземното. То тябва да е елитарно и да не може да се оцени от всеки средностатистически гражданин. Само хората на изкуството , тези с усет към естетиката и унаикалността да могат да го разберат. Духовно извисен човек е този, който позволява на душата си да лети и да се храни с уникалните произведения на изкуството предоставени ни от истинските творци, от гениите, които създавайки своето изкуство, за миг са забравили , че са хора.
Дехуманизация на обществото е по-вероятно случващо се, отколкото дехуманизация на изкуството, което показва на къде върви развитието му.
ОтговорИзтриванеВсе пак то, изкуството се твори от хора, надарени със сетивата си. По-специален момент е, когато творците в своето произведение въплащават идеята си, продукт на мисленето им, върху което освобождават или ограничават изразните средства на сетивата им.
Наистина, по-лесно можеш да трогнеш бездуховния човек с нещо, изтъкано само от разум, отколкото той да улови и оцени, послание изразено с чувства.
А самата дехуманизация на изкуството е като аларма, за пагубните изменения в климата на човешките отношения и обществото.
----------------------------------
Публикацията е способна да поддържа размисъла на човека, доста дълго, ако не обръщаме внимание на леките спънки от правописни грешки, но снизходителността към автора, може да бъде голяма, предвид доброто съчетаване на позицията на изтъкнат автор и личната, както и смелостта да алармира за проблемите в настоящото младо поколение.
В подкрепа за решаването им, предлагам дехуманизираният подход – Добрите деца се целуват само, докато спят!
-------------------------------------
Хаха, съжелявам за правописните грешки, това съм го писала в първи курс. Ще гледам да не се повтарят.
ОтговорИзтриванеOk, ще очакваме да видим какво сте писали и в следващите курсове :) очевидно естетиката и стремежа към непреходното се възпитава в поколенията на рода и неможе да се прескочат съществени етапи от историческото развитие на обществото, ако там няма здрави основи... Интересна тема е, т.н. “Потребителско Общество”, в която се откриват взаимоотношенията между духовните и материалните ценности на отделните индивиди, социални групи, колективи по интерси, население, религиозни общности и т.н. По този начин, може да направим връзката, кой или коя социална група, приблизително каква култура или изкуство “консумира”. В този ред на мисли, ще добавя и два практически белега за нивото, на което се намираме: - единият е, състоянието на санитарният възел, който ползваме, а вторият е наличните отпадъци в кошчето до нас... така стигаме до провалената идея за “Разделно събиране на отпадъците”; провалящата се идея за “Зелена Природа”, особено в условията на непрекъснато урбанизиращ се град. “Чиста Енергия от Природата”, “Здравословен и хармоничен начин на живот”, “Щастието да усещаш и да разбираш, че съществуваш” са цели, които трябва да възпитаваме в обществото, защото те придобиват истински смисъл, когато ги споделяме.
ОтговорИзтриване